Színház a bevásárló központban – Csokonai Fórum Színház, Debrecen
A debreceni Fórum bevásárló központban elhelyezkedő, évekig félbemaradt Latinovits Színház (legújabb nevén Csokonai Fórum Színház) egy határon túlnyúló, Romániával közös Európa Uniós beruházás keretében végre elkészülhetett. Debrecen városának lakói egy színvonalas, több játszóhellyel rendelkező, a legmodernebb technikával felszerelt épületkomplexumot vehetnek birtokba, így a Csokonai Színház és a Kölcsey Központ után egy harmadik, komoly színjátszásra alkalmas művelődési intézménnyel bővült a cívisváros kulturális élete.
Az intézménynek három játszóhelye is kialakításra került. Az alacsony belmagassággal rendelkező Orfeum fogadások, kisebb összejövetelek, alkalmi rendezvények számára kialakított hely, ahol megfelelő hangulat varázsolható a kiépített színpadvilágítási rendszerrel. Az erősáramú hátteret PLS mobil hibrid dimmerek szolgáltatják, a pult egy grandMA3 command wing XT, a fényvetők az oldalfalon és a helyiség középtáján elhelyezett vízszintes csőtartokon helyezkednek el. A pult vezérlő pozíciója egy meghatározott helyre került, ahol mind DMX, mind pedig ethernet csatlakozási lehetőség is adva van, de mivel ethernet hálózat épült ki és a helyiség minden részében került ethernet csatlakozási pont, így a pultot bárhova helyezhetjük.
A Stúdió egy klasszikus blackbox típusú játszóhely, ennek megfelelően a csatlakozó pozíciók is szinte teljesen szimmetrikusan épültek ki a színpadpadlóba, az oldalfalakra, valamint a karzatokra. A dimmer helyiségben helyezkedik el a színpadvilágítási elosztó szekrény, amely ellátja a dimmereket, a vezérlő berendezéseket, valamint a 32A-es és 63A-es csatlakozókat, melyek lehetővé teszik az erősáramú rendszer bővítését, további dimmerek és egyéb nagy tápigényű berendezések csatlakoztathatóságát. Két 20 modulos dimmerszekrény került kiépítésre, melyekben összesen 216 áramkör 3,7kW teljesítményű PLS hibrid dimmer található. A dimmerek Art-Net-en vezérelhetőek, valamint a fényvezérlő helyiségben lévő számítógépről konfigurálhatóak, monitorozhatóak. A fényvezérlő pult egy grandMA3 light crv pult. Hasonlóan az Orfeumhoz, itt is kiépült egy DMX és egy ethernet hálózat is, így a pult kivihető a fényvezérlőből és bárhová telepíthető, ha szükséges. A dimmer helyiségbe került a gyengeáramú rack, amiben a CISCO switchek, a grandMA3 8Port Node-ok, valamint a PLS DMX splitterek találhatóak.
A Nagyszínpad 350 nézőt befogadó meredek nézőtere, valamint a nézőtér arányaihoz képest meglehetősen nagy színpadtere elégséges és megfelelően kiépített pozíciókat tartalmaz. A nézőtéren közepén világítási híd, körbe technikai karzat, az oldalfalon függőleges csőtartó, a színpadtérben több szinten technikai karzatok, világítási hidak, oldalsó tornyok, gépi mozgatású világítási tartók szolgálnak a fényvetők elhelyezésére. A színpadtér felett elhelyezkedő dimmer helyiségben összesen 4 db 20 modulos dimmer rack került kiépítésre, melyekben összesen 354 áramkör 3,7kW és 12 áramkör 5kW teljesítményű PLS hibrid dimmer található. A kiépítés hasonló, mint a Stúdióban, a színpadvilágítási elosztó és a gyengeáramú központ is itt található. A fényvezérlő helyiségben egy grandMA3 full-size crv és egy light crv kapott helyet, melyek master-slave módban valós idejű követést tesznek lehetővé. A nézőtéren, az úgynevezett rendezői helyen is kiépült csatlakozási pont, így az egyik pult letelepíthető. A két pult paraméter kapacitása elegendő a jelenlegi fényvetőparkhoz, de egy esetleges későbbi bővítés, vagy egy olyan vendégelőadás miatt, ahol további paraméterek válhatnak szükségessé egy gMA3 processing unit is beépítésre került.
A gépi mozgatású világítási tartókra a kábeleket Igus enregialáncon keresztül vezettük rá. A forgóra egy 12 áramkörös PLS hibrid dimmer került, a betápját a színpadvilágítási elosztóból kapja csúszógyűrűs áramátvezetésen keresztül. A vezérlés egy Wireless Solution W-DMX vevőn keresztül érkezik, ahonnan a DMX jel egy PLS splitteren szétosztva kerül a padlócsapdákba.
A rendszer beüzemelése előtt két fontos kérdés merült fel. Az egyik, hogy a grandMA3 pultok milyen módba kerüljenek beállításra. Az MA Lighting évek óta piacon lévő 3-as szériája beállítható még mindig 2-es módban is. Ennek több oka van. Egyrészt a 3-as szoftvernek még mindig vannak tudásbeli hiányosságai a 2-eshez képest. Hiába az új funkciók, a látványos grafikus megoldások, néhány funkció, amit adott esetben használni szeretnének az operátorok, nem működik még. Továbbá jelen pillanatban Magyarországon szinte kizárólag mindenki a 2-es módban használja a pultokat. Mert ezt szokták meg, mert ebben bíznak és különben is, mindenki ezt használja. Ez egy végtelen körnek látszik, de idővel fel fog nőni az a generáció, aki a gMA3 command wingen pallérozódik a 3-as módot használva és idővel – remélhetőleg – a 3-as módban is minden fontos funkció működni fog.
A másik kérdés, hogy a pultok milyen vezérlő protokollt használjanak. Két alternatíva merült fel: Ma-Net3 vagy Art-Net. Az Art-Net előnye, hogy szinte minden pult és vezérelt eszköz ismeri. A fényvetőket közvetlen lehet az Art-Net hálózatra csatlakoztatni, és ha jön egy vendég előadás, amely a saját pultját szeretné használni, a node-ok átállítása nélkül tudja a rendszerhez csatlakoztatni. Az MA-Net3 előnye talán a stabilitás – hiszen egy rendszeren belül saját eszközök működnek saját protokollal – és a node-ok pultról való konfigurálhatósága. Végül közös megegyezéssel a dimmerekhez Art-Net-et, a node-okhoz MA-Net3-at állítottunk be, ha a későbbiek során szükséges, egy kis munkával módosíthatunk.
A fényvetőpark tartalmaz még klasszikus halogén fényvetőket, zoom-profil és lencsés típusúakat is, de már java részt LED-es fényvetőkre épül. A mozgófejes effektfényvetők mindegyike LED fényforrással szerelt már, de telepítésre került számos, kifejezetten színházi alkalmazásra fejlesztett, kiváló színvisszaadású zoom-profil és lencsés LED-es fényvető is. A köd és füst effektek előállítását a különböző teljesítményű Look Solutions és Swefog berendezések biztosítják.
A nézőtéri világítás DALI-s lámpatestekkel, LED szalagokkal épült ki, melynek vezérlési rendszerét egy Lutron Quantum rendszer végzi mind a Nagyszínpadon, mind pedig a Stúdióban. A programozott világítási képek lehívásához nyomógombos kezelők kerültek több helyre. Azok a kezelők, amelyek közönségforgalmi részen vannak, tehát akár a nézők is hozzáférhetnek, letilthatóak a fényvezérlő helyiségekből.
A nézőtéri DALI vezérlésű világítás szabályozása már nem olyan egyértelmű a DMX rendszerről. Habár a Quantum központ rendelkezik DMX bemenettel, de sajnos a DMX/DALI konverzió végeredménye korán sem ad tökéletes megoldást. Ezzel a problémával itt is szembesültünk.
A DALI (Digital Addressable Lighting Interface) az IEC 62386 szabvány által leírt világításvezérlési protokoll, mely eredetileg irodák, egyéb közönségforgalmi terek világításának digitális módon történő vezérlésére szolgált kiváltva az analóg, egyirányú 0-10V vezérlő protokollt. A protokollt úgy alkották meg, hogy a vezérlő hálózatot rendkívül egyszerűen lehessen kivitelezni, így a legegyszerűbb kábellel, szabad kábeltopológiával, polaritásfüggetlenül lehet kialakítani a DALI hálózatot. Ugyanakkor ennek ára van. A DALI busz sebessége csupán 1200 bit/sec. A DMX-512 szabvány által leírt, kifejezetten a színházi és show világítás vezérlésére kifejlesztett vezérlő protokoll kiépítéséhez speciális az RS-485 adatátvitelre alkalmas csavart érpárú kábel szükséges, a kábelezési struktúra is kötött és természetesen nem polaritás független, ugyanakkor az adatátvitel sebessége 250 000 bit/sec. A két protokoll összehozása nem egyszerű és sajnos nem lesz soha tökéletes. Nem várható el a DALI vezérelt eszközöktől, hogy képesek legyenek DMX-es eszközként viselkedni. A konverzió után a vezérlés lépcsőzetes lesz és lassú. Lehet különböző trükkökkel operálni, pl. csökkenteni a DALI buszon a 64 címet felére, negyedére, nyolcadára, stb. vagy a vezérlést broadcast küldeni, tehát csupán egy címet vezérelni a DALI buszon, de nem lesz közel se tökéletes. Be lehet iktatni a rendszerbe DMX relé egységet, amellyel lehívhatóak a DALI rendszerben programozott világítási képek, mellyel a késés és a lépcsőzetesség megszűnik, de ebben az esetben meg van kötve a kezünk, hiszen egy előre programozott, meghatározott úszási idővel és értékekkel rendelkező jelet hívhatunk le és nem játszhatunk a csatornákkal egyenként. Itt a Latinovitsban ez utóbbi került beállításra.